Bieganie i marsz są najprostszymi, nie wymagającymi specjalnej techniki ani dużego nakładu środków finansowych formami ruchu. Kontuzje zdarzają się bardzo rzadko. Jako bardzo naturalna forma ruchu, bieganie, posiada dobroczynny wpływ na nasz organizm i poprawia:
• układ krążenia i stan naczyń krwionośnych,
• obniża poziom cholesterolu,
• obniża stres i poprawia samopoczucie,
• reguluje przemianę materii.


Bieganie w sposób rekreacyjny jest prostą, przyjemną i zdrową formą ruchu fizycznego. Ostatnio w Polsce znów jest moda na bieganie. Organizowanych jest wiele biegów, których dystanse, cele są bardzo różne. Warto wybrać coś z szerokiej oferty. Najważniejsze jest bieganie rekreacyjne, ale już przy większym doświadczeniu potrafimy wystartować w biegach zorganizowanych. Ważne, w tym wypadku, jest właściwe rozłożenie sił na zaplanowanym dystansie biegu. Tego można się nauczyć biegając rekreacyjnie.


Poradnik Z. Zaremby „ Biegaj razem z nami” wyjaśnia, że
„ Marsz,bieg,bieg,bieg


Nie każdy ma warunki do gry w tenisa, czy w siatkówkę, może korzystać z basenu lub sali gimnastycznej. Uniwersalność biegu polega na tym, że można go stosować niemal w każdych warunkach. A biegać mogą wszyscy, niezależnie od wieku. Tereny do biegania stanowią nie tylko stadiony, ale łąki, parki, osiedlowe uliczki. W najgorszym razie pozostają schody naszych wysokich domów. Nawet człowiek niezwykle zajęty znajdzie na bieg 15-30 minut kilka razy w tygodniu.
Bieg jest ruchem najbardziej naturalnym, bardziej nawet niż chód, który jest ruchem skrępowanym. W poszukiwaniu możliwego powrotu do natury i równowagi biologicznej niezbędne jest rozbieganie wymagające dziesiątek, setek, a nawet milionów kroków biegowych, aby ruch ten stał się , zarówno ekonomiczny, jak i estetyczny. Taki jakim rozporządzają małe dzieci, które instynktownie zaspakajają naturalne zapotrzebowanie na ruch przez pokonywanie w zabawach niezliczonych ilości odcinków biegowych( chociażby w pogoni za piłką) i to na poziomie tętna zabawy czyli 120-130 uderzeń serca na minutę. Takie podniesienie tętna u dorosłych poprzez niewielki wysiłek w truchcie czy lekkim biegu, doskonale wzmacnia funkcję organizmu, a zwłaszcza fundamentalną wymianę tlenową co jest szczególnie ważne np. po przebytych chorobach serca.”


W myśl dewizy Jeffa Galoweya” do biegu można dojść” - chodzi właśnie o to, aby bieg przeplatać marszem. Propozycja Amerykanina polega na włączaniu w trakcie biegu krótkich jednostek marszowych, zwłaszcza w momencie kiedy poczujemy pierwsze widoczne oznaki zmęczenia. Proponuje on ,aby w momencie wystąpienia tzw. „ zadyszki” przejść do 15 sekundowego marszu po czym kontynuować bieg. Takie przerwy należy stosować na przemian z biegiem podczas całego pokonywanego dystansu, zwłaszcza przez osoby będące na początku swojej drogi i przygody z bieganiem, a u osób bardziej wytrenowanych i „zaprawionych w bojach” stosunkowo rzadziej i w miarę potrzeb. Stosowanie tej metody ułatwia stopniowe i bardziej efektywne budowanie swojej wytrzymałości i poprawę wydolności tlenowej, jak też wg . zapewnień autora tej metody, chroni nasz organizm przed kontuzjami i pomaga szybciej usuwać z organizmu skutki uboczne powstałe podczas biegów jakim jest np. kwas mlekowy, który dzięki 15 sekundowym marszom szybciej i skuteczniej usuwany jest z organizmu, co sprzyja mniejszemu zmęczeniu po treningu.
Jak widać jest to metoda przyjazna, z której skorzystać może tak naprawdę każdy, zarówno rozpoczynający amator, jak również wytrawny biegacz. Myślę, że z powodzeniem metodę tą można zastosować w szkole, wdrażając dzieci i młodzież do biegania
Osobiście od 7 miesięcy, wydaje mi się z dobrym skutkiem stosuję tą metodę podczas sobotnich i czwartkowych spotkań, które odbywają się pod hasłem „ Bieganie jako najprostsza forma ruchu” a adresowane są do uczniów gimnazjum, w którym pracuję. I może nie jest to wielkie osiągnięcie, ale udało mi się zachęcić około 10 osób , które stale , cyklicznie pojawiają się na tych spotkaniach przeżywając swoją przygodę z bieganiem.
Kiedy piszę ten artykuł, niektóre z tych osób są właśnie po swoich okresowych próbach wytrzymałościowych , a konkretnie po zaliczeniu w drugim semestrze biegu na 1 km. I nie zaskoczyło mnie to , że kilkoro już poprawiło swoje wyniki nawet o 30-40 sekund ( choć oczywiście nie posiadali oni wcześniej wybitnych rekordów.) Ale co najważniejsze , bieganie nadal przynosi im satysfakcję i zadowolenie. Nie ma to jak systematyczna praca nad sobą i konsekwencja- zwłaszcza kiedy słuszny jest kierunek działań.
Dróg jest wiele. Niech każdy wybiera swoją , najbardziej odpowiednią dla siebie . Grunt ,to zmienić i odwrócić niekorzystny trend, a więc przeciwdziałać panującemu „ bezruchowi” głownie wśród młodych ludzi. I tak jak wcześniej wspomniałem, nie można odpowiedzialności za ten problem scedować tylko np. na nauczycieli wychowania fizycznego, czy osób zajmujących się sportem. Wszyscy ,ale to wszyscy jesteśmy za to odpowiedzialni. Niech w każdym domu, w każdej rodzinie ulegnie zmianie forma i sposób spędzania wolnego czasu. Niech osoby odpowiedzialne za tworzenie odpowiednich warunków do uprawiania rekreacji wezmą sobie również za jeden z priorytetów poprawę i dostosowanie ich do obecnych potrzeb. Jeżeli to zacznie ulegać zmianie, to z pewnością będziemy mogli być spokojni o przyszłe zdrowie naszych dzieci i młodzieży ale przecież także i dorosłych - - „ w zdrowym ciele zdrowy duch”.

NASI PARTNERZY

33.Baza Lotnictwa Transportowego

 

Strona www

zrzeszenie weteranów działań poza granicami państwa zrzeszenie weteranów działań poza granicami państwa

Nasza strona internetowa została uruchomiona w marcu 2016 r.
i od tego czasu na bieżąco staramy się informować swoich członków i wszystkich innych
o działalności Zrzeszenia Weteranów Działań Poza Granicami Państwa. Zachęcamy do współpracy nad redakcją strony internetowej.

Dzień weterana

Dzień Weterana

Zgodnie z ustawą dzień 29 maja ustanawia się Dniem Weterana Działań poza Granicami Państwa. Święto obchodzimy od 2012 r. razem z Międzynarodowym Dniem Uczestników Misji Pokojowych.

Centrum weterana

Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej. Można tam uzyskać pomoc, radę oraz konsultacje prawne
i psychologiczne. Centrum współpracuj z instytucjami rządowymi oraz organizacjami
i stowarzyszeniami pozarządowymi.

Designed by JSN and MB